دستور ویژه رئیس جمهور برای ثبت جهانی اورامانات

به گزارش مجله سرگرمی، اورامانات نام منطقه ای کوهستانی در غرب ایران و شرق عراق است که ساکنان آن به زبان هورامی سخن می گویند. این منطقه بیشتر کوهستانی و دارای دره های پرپیچ وخم و عمیق و رودبارهای بیشمار است. از مجموع آب این چشمه ها و رودبارها دو رودخانه سیروان و لیله پایه ریزی می شوند که در نقطه ای به نام دروله در نزدیکی مرز ایران و عراق به هم می پیوندند. از میان این چشمه ها می توان چشمه بل را نام برد که با دبی 3000 تا 4000 لیتر در ثانیه پرآب ترین آن هاست و به سیروان می ریزد و از سویی رودی که از آن پایه ریزی می شود، کوتاهترین رود جهان است.

دستور ویژه رئیس جمهور برای ثبت جهانی اورامانات

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از دستور ویژه رئیس جمهور برای در اولویت قرار دریافت ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات خبر داد.

امید قادری به سفر اوایل امسال رئیس جمهور به استان کرمانشاه اشاره و شرح داد: در این سفر استاندار کرمانشاه باتوجه به مطالعات اجرا شده جهت ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، از رئیس جمهور درخواست داشتند که امسال پرونده ثبت جهانی اورامانات یکی از اولویت های اول سازمان میراث فرهنگی برای ارسال به یونسکو باشد.

وی اضافه کرد: بعد از این درخواست، استاندار مجددا مکاتباتی را با رئیس جمهور داشتند که در نهایت ایشان طی دستوری به رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کردند که پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در اولویت ارسال پرونده های امسال کشور به سازمان یونسکو قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه شرح داد: از آنجایی که در حال حاضر تعداد پرونده های متقاضی ثبت جهانی در کشور بالاست و رقبای زیادی داریم، این دستور رئیس جمهور خبری مسرت بخش و امیدوار کننده برای ثبت جهانی منطقه اورامانات خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه تابحال حدود 95 درصد از مطالعات ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی اورامانات انجام گرفته، مطرح کرد: تا مهرماه فرصت داریم تا پرونده ثبت جهانی را به سازمان میراث فرهنگی ارسال کنیم، اما در تلاشیم تا با اتمام سریعتر مطالعات این پرونده زودتر ارسال شود.

قادری اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی نیز پس از بررسی جوانب مختلف تا اواخر آبان پرونده را به یونسکو ارسال خواهد کرد تا پس آن وارد فاز اجرایی ثبت جهانی اورامانات شویم.

وی تاکید کرد: پروسه ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات حدود دو تا سه سال به طول خواهد انجامید.

منبع: ایسنا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

مهسان بلاگ: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای مهسان

منبع: همگردی
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38938

به "دستور ویژه رئیس جمهور برای ثبت جهانی اورامانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور ویژه رئیس جمهور برای ثبت جهانی اورامانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید